Är man välkommen som svensk i Sverige?

Fick imorse programmbladet för årets Malmöfestival.
Som alla vet så har ju vi svenskar varken kultur, identitet eller en historia om vi skall tro Mona Sahlin,
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

Var därför ej överraskad när jag på första sidan såg flera nationers flaggor men ej den svenska. Långt, långt inom mig hade jag ändå en förhoppning om att det hela bara var ett misstag. Jag menar den svenska flaggan borde ju vara representerad när festivalen går i Malmö, Sverige.
Men när jag senare ser en helsidesannons från Sydsvenskan längre in i tidningen så besannades mina fördomar.
Etablisimanget tycker det är fult att vara svensk. Vi har tydligen ingen kultur att erbjuda om man läser annonsen.
Hur skall man annars tolka denna annons?





Kan ni tänka er en liknande festival i tex NewYork eller för den delen någon liten håla i USA där inte den amerikanska flaggan skulle vara avbildad utan endast ett 30-tal andra nationers?

Eller för den delen någonstans i England eller Frankrike?
Italien?
Holland?
Tyskland?
Danmark?
Norge?

Är det bara jag som tycker det är något som är fruktansvärt sjukt med dagens Sverige?

Vi har ingen kultur att erbjuda enligt Sahlin.
"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." enligt vårt egen statsminister Fredrik Reinfeldt!!!

Tänk er Angela Merkel säga att det samma om Tysklands historia!
Eller ännu värre, tänk er Bush bara antyda något liknande om USA!!

Varför kan ledande politiker komma undan med  sådana totalt verklighetsfrämmande och inte minst Sverigefientliga påståenden medans man i andra länder hade sparkat vederbörande innan eftermiddagskaffet?
Anser vi svenskar verkligen att vi inte har någon kultur och att folk utifrån byggt upp Sverige. Att vi själva har endast bidraget med barbari?
Det är något som är mycket sjukt i dagens Sverige. Luktar ruttet lång väg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0